Ați auzit expresia neaoș românească ”bate
șaua să priceapă iapa”, nu-i așa?
Ce înseamnă asta? Cine-i șaua și cine-i
iapa?
Ca să citez exact o prietenă care spune: ”....si
El a fost criticat, scuipat ,batut ba chiar rastignit pe lemn” într-un context
care avea de-a face cu corectarea unui comportament repetitiv care nu are
rezultate bune, pot spune că mă erijez și eu în ”martiră”, în caz că nu sunteți
de acord cu mine și mă corectați. Doar că eu nu mă martirizez, apelând la
versete biblice, ci doar spun că, așa cum Domnul a vorbit în pilde, pot și eu
vorbi, fără să bat vreo șa, fără să subliniez că cine se simte, ar trebui să-și
facă o autoanaliză detaliată și serioasă. Cum zic copiii în curtea școlii: ”cine zice, ăla e”!
Eh, știți că glumesc. Mie îmi place să fiu
corectată acolo unde nu văd că greșesc. Pentru că asta înseamnă că vă pasă de
mine și de reputația mea, că vreți să mă îndrept și să nu mă mai fac de râs
repetând public aceleași greșeli. Este? Deci aștept critici și corecții.
Deci, să revenim: Cine-i șaua și cine-i
iapa?
Citez un blogger: ”...dacă nu ştiţi ce se întâmplă
atunci când călărești și loveşti iapa cu o nuia, vă spun eu: începe să alerge.
Cu cât o loveşti mai tare, cu atât aleargă mai repede. Aşa e şi în viaţa de zi
cu zi… Dar, pentru că nu e normal să fim violenți, indiferent că vorbim de
oameni sau animale, folosim vorba drept nuia. Evident, iapa e vreun apropiat
sau vreun coleg. Iar șaua e aluzia. Da… de multe ori e nevoie să dăm de înţeles
anumite lucruri, să facem aluzie la ceva, astfel încât cei din jurul nostru să
înţeleagă despre ce vorbim, să înțeleagă că trebuie să se miște mai repede și
să facă anumite lucruri...”.
Nu că acest comentariu ar avea ceva de-a face cu
manipularea! Delooooc! E foarte normal să recurgi la ”mesaje subliminale” și
sugestii ca să dai de înțeles că vrei ceva. Și-apoi te miri că ai fost înțeles
greșit.
Wikipedia spune că ”A bate șaua ca să
priceapă iapa” înseamnă a face o aluzie. Cu alte cuvinte, facem aluzii
indirecte ca cineva să priceapă ce vrem noi. Doar că există o problemă:
acel/acea cineva, dacă nu-i vorbim în mod direct și pe șleau, niciodată nu va
pricepe aluzia. Sau, dacă e isteț/isteață și pricepe aluzia, ”se face că plouă”,
pentru că e sătul/sătulă de aluzii.
Altă expesie românească, ”a vinde
castraveți grădinarului” înseamnă a încerca să păcălești pe unul care știe
adevărul. Și aici poate fi opusul: nu încerci să păcălești pe nimeni, ci doar
te păcălești singur, crezând că nimeni nu știe ce gândești tu. Cum am spus mai
sus: oamenii știu exact ce încerci tu să faci, dar au ajuns sătui de aluziile
tale și ajung să nu le mai pese. Deci, vinzi ... nimic, praful de pe tobă. Te
chinui degeaba. Cel/cea vizat/vizată nu este interesat de castraveții tăi sau
gogoșile tale.
Iar asta mă duce la altă expresie: ”A se
lupta cu morile de vânt”- adică a încerca ceva fără rost. Sau fără sorți de
izbândă. Așa facem noi când încercăm să-i shimbăm pe cei de lângă noi. Aici mă
recunosc vinovată: am încercat și eu. Mă lupt de ceva ani cu niște mori de
vânt. Eu și don Quijote. Pare că, în situația asta, nu mă învăț minte deloc. Și
să vedeți ce justificări îmi găsesc! Iooooi. De mai mare râsul! Că cică îmi
pasă, că vreau binele aceluia/aceleia, că mă simt responsabilă! Ca să n-o zic
pe românește, o dau pe engleză: bulshit! Ne simțim ”responsabili” dincolo de
limite și atunci o dăm în bară, ca mine acuma! De ce ar trebui să schimb eu pe
cineva? Dumnezeu Însuși nu intervine în viața unui om decțt dacă OMUL VREA! Și
cere asta. Altfel, nu face nimic. Pentru că ceea ce face diferența în viața
omului este voința lui. Omul face numai ceea ce vrea! Și punct. Uită-te în
viața unui om și vei vedea cine e, pentru că faptele lui spun totul despre el.
Un gest face cât o mie de cuvinte. Și, oricât am încerca să ne ”controlăm”,
gesturi și fapte mici ne dau de gol. Și, când suntem ”prinși cu ocaua mică”,
”ne dăm pe fund înapoi” justificându-ne sau acuzând, spunând că am fost
înțeleși greșit. A continua să repeți același lucru greșit, încercând să obții
un final bun, este ca și cum te-ai uita la un film cu final rău de 100 de ori,
sperând că până la urmă finalul va fi bun.
Asta poate fi mai mult decât suficient
pentru a scoate din pepeni pe cineva. Și expresia asta-i faină, nu?
Oricine are o limită. Și când încalci acea limită riști să ”scoți din pepeni”
acea persoană. Mai ales când acea persoană îți vrea binele și vede că încearcă,
dar ”bate apa-n piuă” degeaba, ba, mai mult, se vede și ”împroșcat cu noroi”, adică i se aduc acuzații fără bază, acuzații
care au scopul de a-i compromite reputația sau de a-l înjosi, încercând să-l
cobori la nivelul la care simți tu că ești, pentru că te simți jignit. Asta nu
înseamnă că acela e nivelul tău, ci că lipsa ta de încredere în tine te face
bănuitor, susceptibil și hipersensibil și ajungi să crezi că oricine nu este de
acord cu tine, faptele tale, vorbele tale, îți este automat dușman.
Și acuma, ”să revenim la oile noastre”.
Am prostul obicei să încerc să mă fac auzit
pe căi lăturalnice. Am ceva de zis și nimeni nu vrea să mă asculte. Tuturor li
se rupe de ceea ce am eu de zis și-mi dau ignore. Și atunci trec la atac. Dacă
bat șaua și nu-mi ating scopul pentru că oamenii se fac că plouă, mă apuc de
vândut castraveți, în speranța că oamenii vor crede că gogoșile mele sunt bune
de ”salată”. Numai că ei sunt mai grădinari ca mine și nu confundă castraveții
cu gogoșile.
Ioooi, ce faină-i limba română și cum
poate fi adusă din condei ca să subliniezi o idee!
Bun, deci rămân cu castraveții/gogoșile
nevânduți/nevândute. Oamenii s-au prins că sunt altcineva decât vreau să par și
”nu mai pun botul”!
Asta îmi dă motive să sar la beregată: ”Ce?
Tu ești mai bun/bună? Ce? Tu nu poți greși? Etc.” N-am argumente, dar sunt
arțăgos și vreau să arăt asta! Pot și eu să fiu cocoș! În loc să ”spăl putina”
ca să-mi salvez puținul ce mi-a rămas din demnitate, îmi ”iau nasul la purtare”
și încerc să vând ”pielea ursului din pădure” umblând cu ”cioara vopsită”. Încercând
să-mi ”scot pârleala”, nu reușesc decât să ”dau cu oiștea-n gard” începând să-l/s-o
”fac cu ou și cu oțet” pe ținta frustrărilor mele, în speranța că-l/c-o ”pun cu
botul pe labe”!
În loc să iau în calcul că s-ar putea ca
sfătuitorul meu să facă parte din categoria ”tot pățitu-i priceput” și că
încearcă să-mi spună din experiența lui/ei că nu e bine ce fac, că nu-mi aduce
nimic bun comportamentul meu, eu sunt ca ”șarpele crescut la sân” care se
întoarce și mușcă pe binefăcătorul lui/ei.
Și iată rezultatul: oamenii se ”adună ca
la urs” și se uită ”ca la mașini străine” crucindu-se de prostia omenească. Și
cum să nu te miri când vezi că oamenii care se cred maturi se poartă mai rău ca
niște corturari needucați, care împroașcă venin în stânga și în dreapta,
exprimându-și prin aluzii frustrările, sub acoperire, pentru că nu au nici
verticalitatea de a recunoaște că nu se simt bine în propria piele și caută
vinovați în afara lor.
Iar după toate astea, tot nu ”ne pică fisa”
că ”am dat cu mucii-n fasole”, și încă ne mai simțim neîndreptățiți sau
judecați greșit. În loc să ne facem analiza ca să vedem că ”ne lipsește o
doagă” și nu avem un comportament prea matur sau demn, ne ”ascundem după deget”
și ”împroșcăm cu noroi” pe cel care a vrut să ne ajute.
Iar asta ne face să ”ne săpăm singuri
groapa” și să ”ne tăiem craca de sub picioare”, pentru că încercăm să ”scăpăm
basma curată” pentru a ”ajunge la liman”.
Și, uite-așa, ”se duce pe apa sâmbetei”
ce-am avut: reputație, relații, prietenii, un nume bun! Se ”duce de râpă” exact
ceea ce am încercat să realizăm, numai că am ales un drum greșit, evaziv și
ipocrit, pentru că nu poți fi ”cu fundu-n două luntri” pentru cel cu fundu-n
două luntri va cădea în apă. Adică, cu alte cuvinte, se va ”duce ca toporul la
fund”. Și tot ei se ”uită ca mâța-n calendar” că, deși se poartă urât cu
oamenii, deși trăiesc pentru a manipula, controla și domina pe cei din jur, tot
ei ajung să se simtă ofensați când li se răspunde la fel.
A meritat?
Un comentariu:
Mie imi plac mult expresiile astea vechi.
din păcate, tot mai mulți oameni se feresc de ele și foarte mulți nu le înțeleg.
Trimiteți un comentariu